Hoofdstuk 7 Uitvoerbaarheid

7.1 Handhaving

Bij het opstellen van het inpassingsplan spelen handhavingsmogelijkheden een belangrijke rol. Een goed inpassingsplan kenmerkt zich niet alleen door een goede beheerslaag en ontwikkelingsmogelijkheden, maar ook door heldere planregels en concreet toepasbaar handhavingsbeleid.
Handhaving van regels is van steeds groter belang. Hierbij wordt de praktijk van gedogen steeds vaker omgezet naar minder regels met een betere handhaving. Om deze reden is het noodzakelijk de bestaande situatie in het plangebied goed te inventariseren.
Het strikt handhaven van vergunningen, regels en procedures geeft duidelijkheid en maakt de
samenleving veiliger. Het gedogen moet worden tegengegaan. Overbodige regels en onduidelijke regelgeving zijn daarom getracht zoveel mogelijk achterwege te laten

 



7.2 Economische uitvoerbaarheid

In 2006 heeft het rijk besloten om op 39 plekken extra ruimte voor de rivier te maken. Daarbij is een rijksbudget vastgesteld op basis van de Planologische Kernbeslissing voor Ruimte voor de Rivier. Uit dit budget financiert het Rijk het grootste gedeelte van het project. Het project Ruimte voor de Lek is een integraal project dat meerdere doelen dient. Dit uit zich ook in de kostenraming- en dekking. Verschillende partners nemen hun verantwoordelijkheid, ook financieel. De totale kosten zijn geraamd op circa 30 miljoen euro. Ongeveer drie kwart komt voor rekening van het rijksbudget Ruimte voor de Rivier. De gemeenten Vianen en Nieuwegein dragen bij aan verschillende recreatieve voorzieningen in hun gebied. De provincie investeert 4 miljoen euro in de ruimtelijke kwaliteit en beleefbaarheid van het gebied. Daarnaast wordt circa 2,5 miljoen euro beschikbaar gesteld vanuit het Investeringsbudget Landelijk Gebied.

 



7.3 Planschade

Bij het opstellen van het inpassingsplan is getracht zoveel mogelijk rekening te houden met de belangen van alle betrokkenen en - voor zover mogelijk binnen de randvoorwaarden van de hoofddoelstellingen van het plan - met bestaande rechten van eigenaren/gebruikers in het plangebied.

Aan degene die als gevolg van het bepaalde in het inpassingsplan in de vorm van inkomensderving of een vermindering van de waarde van onroerende zaken schade lijdt of zal lijden wordt op aanvraag een tegemoetkoming toegekend, voor zover de schade redelijkerwijze niet voor rekening van de aanvrager behoort te blijven en voor zover de tegemoetkoming niet voldoende anderszins is verzekerd.
De afhandeling van verzoeken om schadevergoeding in verband met de uitvoering van de maatregelen geschiedt met toepassing van de “Beleidsregel schadevergoeding Ruimte voor de Rivier”, gepubliceerd in de Staatscourant nr. 82, 6 mei 2009.

 



7.4 Uitvoering, beheer en onderhoud

Het uitvoeringsplan geeft een beschrijving en invulling van de uitvoeringsvarianten voor de m.e.r. beoordeling. In het uitvoeringsplan wordt aangetoond dat het plan uitvoerbaar is voor 31 december. De in het uitvoeringsplan daartoe beschreven methode en keuzes zijn niet bindend voor de aannemer.

Om de doelstelling van veiligheid tegen overstroming en ruimtelijke kwaliteit te realiseren is, in vervolg op de uit te voeren inrichtingsmaatregelen, een specifiek beheer noodzakelijk. Zonder een adequaat beheer van de vegetatie in de uiterwaarden komt de afvoercapaciteit in het geding en zal niet de gewenste ruimtelijke kwaliteit bereikt worden. Het beheer voor het plangebied is op hoofdlijnen in drie vormen onder te verdelen:
- Vegetatiebeheer.
- Sedimentbeheer.
- Beheer van de overige objecten
 



7.5 Vaststelling inpassingsplan

Het Inpassingsplan is opgesteld ten behoeve van het realiseren van het Project Ruimte voor de Lek. Overeenkomstig de Wet ruimtelijke ordening dient bij een inpassingsplan vastgesteld te worden tot welk tijdstip de uitsluiting van de bevoegdheid van de gemeenteraad om een bestemmingsplan voor de betrokken gronden vast te stellen, voortduurt.

Het inpassingsplan valt onder de werking van de Crisis en herstelwet.
Binnen afzienbare tijd wordt de tweede tranche van het Besluit uitvoering Crisis en herstelwet bekendgemaakt en treedt het in werking. In dit besluit worden projecten ter uitvoering van de PKB Ruimte voor de Rivier op bijlage I van de Crisis en herstelwet gezet. Dit betekent dat:
• Er geen beroepsrecht is voor decentrale overheden
• Het relativiteitsvereiste van toepassing is (geschonden norm moet dienen om de belangen van benadeelde te beschermen);
• pro forma beroep in stellen niet meer kan: het beroepschrift moet binnen de termijn worden ingediend;
• Raad van State binnen zes maanden een beslissing op beroep moet nemen.

Reden voor plaatsing op de bijlage I is dat "gezien het grote maatschappelijke belang van de projecten die strekken tot uitvoering van de PKB Ruimte voor de Rivier een snelle realisatie wenselijk is